אפק מערכות
ראשי > הנדסת תעשייה וניהול > KPI-Key Performance Indicators

 

 KPI  שיפור ביצועים וניהול

 

KPI הוא מדד עסקי המאפשר לבצע הערכה של הגורמים ההכרחיים להצלחת הארגון. KPI מסייע לארגונים להשיג את המטרות באמצעות הגדרת המדד ומדידה של ההתקדמות לקראת השגת המטרה.

מקובל לבחון באמצעותו פעילויות שקשה לכמת את מידת תרומתן לארגון כגון פיתוח מנהיגות, מחויבות לארגון, ורמת שביעות רצון. המדדים אשר נקבעים הם על פי רוב יעדים אסטרטגיים של הארגון ולכן שונים מארגון לארגון ועוזרים לכמת את התקדמות הארגון לעבר מטרותיו האסטרטגיות.

 גישת ה- KPI מקנה מתודה מסודרת לאיתור מדדים אופטימאליים של יעדי הארגון והפיכתם לכלי בקרה ניהולי יעיל.

זיהוי ה- KPIs החשובים זהו הצעד הראשון לקראת הבנת הגידול ברווחיות ויעילות למרבית העסקים. בכדי שה-KPIs   יהיו יעילים, הם חייבים להיות ברי מדידה בעקביות, בעלי מתאם לתחום העסקי שניתן לשיפור באופן קבוע ולא לתת תוצאות שגוייות.

 

תיאור תהליך הקמת מערך KPI

הגדרת החזון והמטרות של הארגון.

הגדרת המדדים והיעדים והחלת תהליך דוח חודשי KPI.

הגדרת המדדים החשובים ביותר- SKPI.

- קשר חזק בין KPI לתגמול.

- הקמת תשתית תומכת בתהליך.

- יישום והטמעת התהליך.

- הגדרת תהליך התכנון השנתי.

- הגדרת תדירות הבקרה.

-  Balanced Scorecard.

 

מיפוי מקיף של הארגון לטיפול בנקודות החולשה, העצמת נקודות החזקה, איתור הזדמנויות חדשות להגדלת הכנסות הארגון והכנת תוכנית לטיפול באיומים - SWOT.

הכנת דוחות הנהלה, דוחות מעקב ובקרת תהליכים, איתור וניתוח מגמות וליווי אנליטי.

 

שיפור תהליכים מרכזיים במגוון תחומים

- מוקדי מכירה ושירות

שרשרת אספקה

מערכות מידע

משאבי אנוש

- שיווק

- כספים

ניהול פרוייקטים

 

מערכות KPI ו- Balances Scorecard נתמכות ונסמכות ע"י מערכות מידע תומכות. מערכות המידע (פיננסיות ותפעוליות) הינן המערכות המרכזיות של הארגון ובנוסף מע' BI תואמת כגון: CONGOS ו- QlikView.

 

Balanced Scorecard

סרגל הישגים מאוזן הוא שיטת ניהול ביצועים המשלבת מדדי ביצוע כמותיים, ואיכותיים (KPI)המשמעותיים ביותר לארגון ומעניקה למנהל כלי ניהולי לניווט הארגון להצלחה תחרותית.

גישת ה- Balanced Scorecard

מתודולוגיה ניהולית המקשרת את האסטרטגיה של החברה, ואת היעדים אל גורמי הצלחה קריטיים.

זאת באמצעות ארבע משפחות מדדי ביצוע:

-פיננסי - בוחן את מידת התרומה של יישום האסטרטגיה של הארגון להשגת תוצאות כספיות עבור המשקיעים ובעלי העניין. המדדים הסטנדרטיים שלרוב נכללים במימד זה כוללים: החזר על השקעה, גידול בהכנסות, עלויות, תזרים מזומנים, שולי רווח, וכד'.

-לקוחות - מגדיר את הערך שהארגון מייצר על מנת להשביע את רצון לקוחותיו השונים. יצירת ערך ללקוחות הוא תנאי בסיסי, בכל ארגון, להשגת תוצאות כספיות. מדדים בהיבט זה אמורים לבחון את הערך המסופק ללקוח (מבחינת זמן, איכות, שירות ומחיר), ואת התוצאות הצפויות מכך (שביעות רצון, נתח שוק, וכד').

-תהליכים עסקיים- בוחן את התהליכים העסקיים הפנים-ארגוניים בהם צריך הארגון להצטיין, על מנת לייצר ערך ללקוחות. מדדים בהיבט זה יכולים לכלול, מדדי יעילות וניצולת, ניהול קשרי לקוחות, פיתוח מוצרים ושירותים חדשים, וכד'.

-צמיחה ולמידה - בוחן את הכישורים והיכולת של הארגון לתמוך בתהליכים הפנימיים, בעיקר באמצעות התמקדות בתשתית ההון האנושי, מערכות המידע, והארגון עצמו.

 

מתודולוגיה זו ויישום תהליך KPI מאפשר קביעת יעדים ובקרה מובנית ומסודרת וכפועל יוצא - ישופרו ביצועי הארגון.

 

להלן תרשים המתאר את הקשר בין ארבעה המימדים במודל ה- Balanced Scorecard

 

 

 

מוביל תחום  KPI באפק הינו אילן הורוביץ

אילן בוגר תואר ראשון ושני מהטכניון.

בעל ניסיון עשיר של למעלה מ-15 שנים בתכנון ובקרה וארגון ושיטות.

ניסיון רב בניהול ובקרה, תכנון ומדידה, BI, ומחסני נתונים.

עבודה בסביבה של COGNOSו- QlikView.

ניהול ושימוש במתודולוגיות: KPIו- Balanced Scorecard.