אפק מערכות
ראשי > הנדסת תעשייה וניהול > ייעוץ ארגוני

ייעוץ ארגוני

במהלך שנות פעילותה אפק מערכות, חברת ייעוץ ארגוני, הובילה בהצלחה תהליכי ייעוץ ארגוני אצל עשרות ארגונים במשק, במגוון ענפים. אפק פועלת מתוך הבנה שהסביבה הארגונית דינמאית מאוד ומושפעת משינויים טכנולוגיים ורגולטוריים בענף. אפק משלבת בתוכה מומחיות יעוץ ארגוני ובנוסף פיתוח ארגוני, יחד עם ניסיון של כ-30 שנה.
 

מה זה ייעוץ ארגוני ?

יעוץ ארגוני הינו תחום המתמקד בארגון ובתהליכים השונים בתוכו, ונועד לשפר את המצב הקיים. מרבית תהליכי ייעוץ ארגוני מתבצעים ע"י יועץ חיצוני, הסיבה לכך שאדם חיצוני נתפס בעיני העובדים כ יותר נייטרלי מבחינת אינטרסים. יועץ ארגוני יכול לבוא מהדיספלינות החברתיות (כגון: פסיכולוגיה, מדעי ההתנהגות וסוציולוגיה), אך גם מהדיפסלינה ההנדסית (כגון: הנדסת תעשייה וניהול), כמו אפק.
 

מדוע צריך ייעוץ ארגוני ?

ייעוץ ארגוני מתאים לארגונים בתהליכי שינוי. השינוי יכול להיות חיובי כגון צמיחהכאשר המבנה הארגוני של ארגון גדול שונה מהמבנה של ארגון קטן. מאידך השינוי יכול להיות שלילי כגון: עלייה במדית השחיקה בארגון, ירידה ברמת הפריון למרות מאמצים, אינטראקציה מזיקה (לדוג' סכסוך של עובדים, בעיות עם השותפים) וכו'.


 

מהן מטרות יעוץ ארגוני ?

מטרות ייעוץ ארגוני הן בהתאם ליכולות וצורכי הארגון שהזמין את עבודת היעוץ (לדוג': להפחית את מידת השחיקה בארגון, להגדיל את הפוריות, להתאים מבנה ארגוני חדש לצמיחה המהירה של הארגון). יחד עם זאת ניתן לטעון כי מטרתה העיקרית

של פעולת יעוץ ארגוני היא יצירת תשתית ארגונית איתנה ויעילה באמצעות הטמעת תהליכים ארגוניים אפקטיביים.

 

כיצד מתבצע תהליך ייעוץ ארגוני?

תהליך ייעוץ ארגוני מורכב מחמישה שלבים עיקריים:

אבחון הארגון: בשלב זה היועץ מבצע מיפוי מקיף של הארגוןחזון ארגוני, בחינת כוחות ארגוניים, תרבות ארגונית, תקשורת פנים ארגונית, עבודת צוות, שימוש במשאבי הארגון וכו'.

גיבוש מטרות ויעדים: הצבת היעדים צריכה לבוא מהנהלת הארגון ועובדיה. ישנה חשיבות רבה למעורבות של העובדים בתהליך קביעת המטרות כדי שיבינו שהם חלק בתהליך שינוי ארגוני ויעזרו לאותו יועץ הארגוני לבצע את תפקידו בהצלחה. תפקיד היועץ בשלב זה הוא ללוות את ההנהלה והעובדים לקביעת מטרות שיהיו מוסכמות על שני הצדדים מצד אחד, ושיובילו לשינוי אמיתי בארגון מאידך.

הכנת תוכנית פעולה: בשלב זה יועץ ארגוני מכין את תוכנית העבודה לביצוע השינוי הארגוני בהסתמך על המיפוי שביצע בשלב הראשון והמטרות והיעדים שהוצבו בשלב השני. תוכנית העבודה שמה דגש על מימוש המשאבים הארגוניים ושיטות לפיתוחם (פיתוח ארגוני) ישנן כמה גישות שאפק משתמשת בהם: KPI ו - Balanced Scorecard.

ביצוע הערכה ובקרה: על מנת לבדוק שתוכנית הפעולה לביצוע שינוי ארגוני מתבצעת בהתאם לציפוית, יש צורך בבדיקות תקופתיות לאפקטיביות התוכנית וביצוע. הבקרה עוזרת לאותו יועץ ארגוני לבצע שינויים ושיפורים בתוכנית הפעולה שלו, ולהביא את הארגון למימוש מלוא הפוטנציאל האנושי שלו.

סיום התהליך: אחרי שהיועץ הארגוני סיים להטמיע את השינוי הארגוני והמטרות הושגו, מגיע השלב שבו היועץ מסיים את תפקידו. יחד עם זאת על מנת שהשינוי הארגוני ימשיך בכיוון חיובי, ממולץ מאוד לבקש מהיועץ להכין תוכנית לפיתוח ארגוני.

 

באילו תחומים מקבלים ייעוץ ארגוני?

תחומי הפעילות של יעוץ ארגוני הם מאוד נרחבים, אך ניתן לחלק אותן לשתי קטגוריות עיקריות יעוץ ארגוני ממוקד אדם ובנוסף ייעוץ ארגוני ממוקד מערכת.

ייעוץ ארגוני ממוקד אדם מכיל את הפעילויות העוסקות באינטראקציה האנושית בארגוןפיתוח מנהיגות, גיוס כח אדם, הכשרת מנהלים, ליווי מנהלים, הנעת עובדים, בניית צוות, תקשורת פנים ארגונית וכו'.

יעוץ ארגוני ממוקד מערכת מכיל את הפעילויות העוסקות בהבאת הארגון לרמה הבאה שלו: כתיבת נהלים לארגון (שימור ידע בארגון), הטמעת תרבות ארגונית, גיבוש חזון ארגוני, שינוי מבנה ארגוני, בניית אסטרטגיה לצמיחה ארגונית, מיזוגים ורכישות, תקשורת בין-ארגונית, בניית תהליכי עבודה ועוד.
 

מהם הכישורים של יועץ ארגוני ?

למרות שתהליך יעוץ ארגוני נועד לשפר את המצב בארגון, לא כל ארגון מוכן לקבל תהליך ייעוץ ארגוני באופן חופשיחשדנות כלפי היועץ, חוסר פתיחות, הסתרת מידע, טרפוד המהלך ועוד. לכן יועץ ארגוני מוצלח חייב להיות קודם כל בעל כישורים חברתיים על מנת להתגבר על המכשול האנושי.

אילו תחומי ידע וכישורים קריטיים נוספים צריך להיות ליועץ ארגוני? ניסיון משמעותי בניהול ארגון, כולל יכולת ניהול צוותים ופיתוחם, יכולת להבין את הדנ"א הארגון, היכרות עם המגזר העסקי של הארגון, בעלת יכולת הבחנה בפוליטיקה הארגונית מי בעלי הברית שלו (מוכנים להוביל את השינוי) ומי מנסים לשמור על הסטטוס קוו הקיים.

יועץ ארגוני יכול להיות מאוד מוכשר, אבל זה לא מספיק - על מנת לבצע את היעוץ בהצלחה, הנהלת הארגון חייבת לגלות פתיחות בפני אותו יועץ הארגוני, לדאוג שהעובדים ישתפו עימו פעולה ולאפשר לו לעבוד בחופשיות.